Ah, du har säkert hört talas om dem – de trendiga orden Metaverse, AI och Customer Experience. De har dansat runt som digitala partykungar under våren men får nu även den mest blyge att vicka på baken. Men vilken roll spelar de egentligen i din verksamhet framöver? Vi tog oss en funderare (ihop med ChatGPT-4).  

Metaverse: en ny arena för affärsmöjligheter

Metaverse utgör en virtuell plattform där både företag och konsumenter kan interagera på en ny nivå. I detta digitala Disneyland kan du bygga din verksamhet, eller delar av den, och det enda hindret är din fantasi. Föreställ dig exempelvis att du har ditt eget varumärkesutrymme där kunder kan utforska dina produkter som om de vore i en fysisk butik. 

Några som nyligen tagit till detta knep är BMW. Biltillverkaren positionerade sig i framkant när de i våras lanserade en visionsbil i ett eget Metaverse. Det är inte bara en fascinerande utveckling utan visar också på praktisk tillämpning av Metaverse i marknadsföring. Åsikterna om satsningen har visserligen gått isär men det visar på något – att kända varumärken vågar satsa. Jättar som Facebook och Google indikerar dessutom att det här är mer än en fluga, det här är ett utvecklingståg du inte vill missa. 

Vilka jobb kommer ersättas och vilka kommer skapas / förändras pga AI?

Först och främst, AI är inte bara för tech-jättarna; tekniken erbjuder ett spektrum av möjligheter för företag i alla storlekar. AI är som en schweizisk armékniv. Jobbar du med SEO? AI kan hjälpa dig att förstå och förutsäga sökbeteenden. Arbetar du med kundrelationer? AI-chattbotar kan hantera förfrågningar 24/7, så att du slipper. Skrivkramp? En AI kan analysera användarbeteende och tidigare interaktioner med ditt varumärke för att skräddarsy innehåll. Det kan handla om allt från personliga produktrekommendationer på en e-handelssajt till att anpassa nyhetsbrev baserat på kundens tidigare beteende. AI kan helt enkelt fungera som en multifunktionell resurs som frigör tid och energi för andra affärsbehov.

Men, det finns en baksida att hålla koll på

Det är givetvis viktigt att vara medveten om problematiken kring AI, både etiska överväganden som datasekretess och risken för att maskinerna missförstår eller felaktigt implementerar mänskliga instruktioner. (Därför rekommenderar vi att ha med ett mänskligt finger i spelet, som här i form av en webbcopy. 😉) Med bakgrund i dessa utmaningar pågår därför just nu arbetet på EU-nivå med att ta fram den så kallade “The European AI Act – the worlds first rules on AI”. Innan 2023 är slut siktar de på att ha landat dess innehåll. Håll utkik!

Därför är kundupplevelsen en VIP-biljett till affärsframgång

Så kommer vi till Customer Experience. I en värld där valmöjligheter är oändliga blir kundupplevelsen mer kritisk än någonsin. Det handlar inte längre bara om att ha en bra produkt eller tjänst. Det handlar om att erbjuda en exceptionell resa från första kontakten till långvarigt engagemang. Svänga engångskund till flergångskund, eller markant bredda mängden engångskunder (även det en solid strategi). 

Kundupplevelsen är i princip alltid din golden ticket till konverteringsland. Satsa exempelvis på personaliserade rekommendationer, snabb kundservice och en utcheckning som är enklare än att klappa i händerna, och du har kunder som klickar snabbare än du kan säga ”Lägg till i varukorg!”

3×3 tips på hur du kan komma igång med Metaverse, AI och Customer Experience

Metaverse

AI

Customer Experience

Mer än buzzwords – våga satsa

Kontentan är alltså följande: alla företag, stora som små, kan dra nytta av dessa tre musketörer inom den digitala världen. Mer pricksäker marknadsföring och kommunikation, helt nya dimensioner av interaktion och exceptionella kundupplevelser. Metaverse, AI och Customer Experience är här för att stanna. Låt oss hjälpa dig komma igång.