Att ha en levande webbplats är viktigt, men att kunna skriva bra och engagerande texter för både sina besökare och Google är en utmaning. Här ger vi några tips på hur du kan anpassa dina texter för Google.
Det första vi rekommenderar är att man bestämmer varför och för vem man skriver för. Att bara skriva för Google är ingen bra idé utan målet är att skapa innehåll som engagerar, skapar relation och som berör dina besökare på ett eller annat sätt. Först därefter är SEO en faktor att ta in.
Vilket eller vilka sökord vill du ranka på?
Gå igenom vilka sökord eller sökfraser som känns relevanta för din sida. Använd sedan Google Keyword Tool för att förstå var den stora trafiken finns och skapa din rubrik efter input därifrån. Här kan du också få förslag på närbesläktade sökord.
Rubriker
De rubriker som man främst brukar använda är H1-, H2- och H3-rubriker. H1 används som sidans huvudrubrik och bör vara kort och koncis (max 40 tecken). H1 bör endast användas en gång på sidan medan H2 och H3 kan användas flera gånger som mellanrubriker. Rubrikerna bör innehålla de viktigaste sökorden samtidigt som de ska sammanfatta innehållet i texten och locka till läsning.
Naturlig och relevant brödtext
I brödtexten är det viktigt att skriva naturligt och att vara relevant. Upprepa inte dina sökord för många gånger, det kan lätt bli störande för den som läser. Fokusera på att skriva en bra text som hänger ihop med sidans titel och rubriker. Dela upp texten i stycken så att texten blir mer läsvänlig, strukturera upp med punktlistor eller numrerade listor och markera viktiga ord med fet-, kursiv eller understruken textstil så länge det känns naturligt.
Med en bra och välarbetad text ökar chansen att någon länkar till din sida eller delar den i sociala medier.
Ge dina bilder bra namn
Fler och fler besökare använder Googles bildsök. Ge dina bilder namn som är relevanta för sidans eller bildens innehåll. Tänk på att endast använda engelska alfabetet, siffror, understreck och bindestreck när du döper din bild eller fil. Undvik å, ä, ö, blanksteg och andra specialtecken.
Eftersom sökmotorsoptimering även handlar om användarvänlighet är det bra att använda alt-texter på bilder. Synskadade använder t.ex. textbaserade webbläsare som läser upp alt-texten som en beskrivning av bilden. Dessa beskrivande texter ökar också chansen att komma med i Googles bildsök.
Sökord i sidans URL
Ha med ditt viktiga sökord i sidans URL/länkadress, men tänk på att det även här ska vara relevant för sidan. Om man har med sitt sökord i sidans H1-rubrik kan man till exempel använda samma text i länkadressen. Byt ut mellanslag mot bindestreck och å, ä, ö mot a och o.
När man redigerar länkadressen i WordPress konverteras felaktiga tecken och mellanslag automatiskt.
Metatitel
Titel-taggen är en viktig del när det gäller sökmotorsoptimering. Titeln är den blå rubriken som du ser i sökresultatet och den får vara max 65 tecken lång. Här är det viktigt att ha med sitt sökord samt att fånga besökaren med en bra text som genererar klick.
I Triggerfish produktioner använder vi ett SEO-plugin som heter Yoast där du kan enkelt ställa in din metatitel samt få en förhandsvisning av hur sökresultatet kommer se ut.
Metabeskrivning
Det här är den text du hittar strax under titeln i sökresultatet. Beskrivningen påverkar inte sökresultatet i sig men är ändå viktig eftersom den ska beskriva och sälja innehållet på din sida.
Även metabeskrivningen kan du lägga in i SEO-pluginet Yoast.
Länka till dig själv
Många glömmer att länka sin text till andra relaterade sidor på sin webbplats. Interna länkar ökar relevansen för dina viktiga sökord och sökfraser samt hjälper dina besökare att navigera vidare och hitta fler sidor på webbplatsen.
Om du har andra webbplatser i er koncern eller nätverk, se till att länka dessa till varandra.
Be om länkar från andra
Ett av de bästa tipsen vi kan ge är att be partners, events, tidningar, bolag eller webbplatser i ditt nätverk att länka till er webbplats. Om ni är med på ett event, har en ny partner eller får en artikel i en tidning – be om en länk. Du blir förvånad hur lätt det är att få en länk bara man ber om det.