Under flera år har Triggerfish vuxit och vi tog nyligen det berömda klivet från 15 till 25 anställda. Detta trappsteg är det många bolag som faller igenom eller aldrig lyckas ta sig förbi. Vanlig orsak är att bolaget inte kan ställa om från att vara ett företag som med en platt organisation och VD som ”gör allt” går till att bli ett bolag med struktur, organisation, ansvar och drivna av tydliga KPI:er men som även är styrt av starka värderingar och kultur.
För Triggerfish uppenbarades sig alla de klassiska symptomen på växtvärk och vi bestämde oss för att inte bli ett bolag som fastnade/föll bort utan vi ville framåt. Vi insåg också att vi måste ta hjälp, professionell hjälp.

Vi utvärderade en rad olika alternativ. Skall vi ta in en extern styrelse? Skall vi anlita en management konsult? Skulle vi skicka iväg ledningsgruppen på olika former av utbildningar? Alternativen är oändliga och ju fler du frågar, ju fler alternativ presenteras.

ScaleUp Academy

Till slut sprang vi på upplägget som heter ScaleUp Academy och fastnade direkt. ScaleUp är en beprövad metodik och best practice som bedrivs runt om i världen för mer än 10 000 företag. Om man följer metoden är tillväxt, lönsamhet och värde bevisad. I grunden bygger konceptet på the 10 Rockefeller Habits där man går igenom alla aspekter av ett bolag och börjar med ”Why”. ScaleUp i Sverige drivs i samråd med SEB Greenhouse där Pelle Tornell, en framgångsrik entreprenör med en bakgrund inom MTG.
Kan tipsa om att läsa Verne Harnish bok ”Scaling up, why a few companies makes it!”. Så genialiskt och enkelt. 🙂

Under 12 månader kommer Triggerfish aktivt coachas av teamet på ScaleUp för att säkerställa att vi har alla grundstenar, processer och metoder för att Triggerfish ska växa framgångsrikt. 1-2 gånger per månad jobbar vi ”på” bolaget hos SEB istället för som alltid ”i”. Vi har satts i en rutin att jobba långsiktigt men väldigt konkret med kortsiktiga hinder som står i vägen för vår framfart.
En stor del av processen är att förankra och få med hela Triggerfish på denna resa vilket är otroligt spännande. Här har vi redan nu gjort kundintervjuer, en rad olika formulär och insikter från teamet som gör att vi fått en mycket bättre insikt till varför vi finns för kunder och medarbetare.

Vad vi hittills har jobbat fram och konkretiserat är:

Vi har precis börjat och första månaderna har varit omtumlande men så otroligt kul och inspirerande. Jag kommer löpande berätta om vår progress med ScaleUp. Hoppas på att inspirera.

/Jakob