Idag var min sista dag hos Triggerfish och jag vill tacka er alla för mötena jag fick vara med på, uppgifterna ni gett och allt kul jag har haft. Varje dag har nya termer och lösningar visat sig och tre veckor var alldeles för kort. Jag vill bara säga tack på det sättet jag kan.

Pappret är dött men internet blomstrar.

Efter mina tre veckor som praktikant hos Triggerfish förstärks min tro i rubriken bara mer och mer. Det gör mig inte orolig för copywriters framtid eller mina planer på att fortsätta med reklam. Det kommer alltid att behövas. Vare sig det syns i DNs pappersupplaga eller webbplats.

Sen länge har jag sett webb och digitala byråer som lillebrorsan till reklambyråerna. Jag trodde att deras uppgift var att skapa något kompletterande som hjälper reklambyråns arbete att synas mer. Att där produceras de plattformar som ”de riktiga kreatörerna” sen fyller med smarta budskap och vinstdrivande koncept. Oj vad jag hade fel.

En av de många saker jag har lärt mig av er är att kreativ och vinstdrivande kommunikation inte slutar vid Platinaakademins åsikter. Internet införde en helt ny spelplan som kräver mycket mer än närvaro på sociala medier eller en uppladdning av tidigare reklamjobb på företagets webbplats. Nu finns en verklig möjlighet att skapa tjänster, erbjuda enorma mängder information och mervärde för att koppla ihop varumärke och slutkund. Och det är vad alla reklamare vill uppnå. Men vad vi lär oss på Forsbergs är att en mening tillsammans med en design kan rädda världen, och det kanske stämmer men med internets hjälp slutar inte min blick vid horisonten.

Att se hur ni tacklar liknande briefar som reklambyråer får var som förstå gången jag satte på mig glasögon, världen växte med fyra nya kontinenter och befolkades av åtta utomjordiska arter. Enkelt sagt så tvingade ni mig att tänka om och ifrågasätta mycket, mycket som jag nu har fått svaret på från er men många svar som jag ska fortsätta leta efter. En sak är dock säker. Pennan är fortfarande vassare än svärdet men är WordPress vassast?