I många branscher är akronymer populärt, så till den grad att det ibland kan bli väldigt förvirrande att särskilja och hålla ordning på alla dessa begrepp. Vi som jobbar med webb och framförallt digital marknadsföring verkar vara speciellt intresserade av att krångla till saker och ting genom att sätta akronymer på i stort sett allt.

En av de mer välkända akronymerna är SEO och det är involverat i en vanlig missuppfattning. Denna missuppfattning är att man blandar ihop benämningarna SEO, SEA och SEM. Detta gäller för övrigt också bland oss i branschen. Har personligen varit på flera föreläsningar och presentationer där föreläsaren har haft svårt att hålla isär dessa benämningar.

Vad står då SEM, SEA och SEO för? Jag gissar på att de flesta redan vet vad SEO är, men låt oss gå igenom alla ändå.

Vad är då skillnaden och hur hör dom ihop?

Vad är SEA

SEA eller Search Engine Advertising (sökmotorsannonsering på svenska) omfattar alla sätt du kan betala för att annonsera i en sökmotor. Mest populärt är att annonsera via Google Adwords för att synas på viktiga sökord. Med hjälp av Adwords kan du själv bestämma vad det ska stå i annonsen och sen väljer du ett bud som du är villig att betala för ett klick. Det finns även andra typer av annonsering i sökmotorer där du kan betala per tusen visningar (CPM – Cost Per Thousand, där M:et i CPM är den romerska siffran för tusen).

Så SEA är alltså all betald marknadsföring i sökmotorer.

Vad är SEO

SEO eller Search Engine Optimization (sökmotorsoptimering på svenska) är det du gör för att få din webbplats att synas högre upp i sökmotorer. Man vill oftast synas på förstasidan och gärna bland topp 5. Hur man åstadkommer detta har det skrivits hela böcker om så detta kommer vi inte gå in på nu.

Men när du arbetar med SEO så är oftast ditt mål att synas så långt upp som möjligt i SERP:en (SERP – Search Engine Result Page, eller Sökmotorns resultatsida på svenska). Man brukar prata om att förbättra sitt organiska sökresultat. Detta kan du Inte betala för utan det handlar enbart om hur respektive sökmotors algoritmer väljer att värdera din sida i jämförelse med andra sidor och på så sätt bestämmer vilken plats du ska hamna på utifrån specifika söktermer.

Om du vill få ännu bättre koll på SEO föreslår vi att du kikar på någon av våra andra artiklar på ämnet:

Vad är ett sökord och hur ska jag använda dem?
Därför är sökord med longtail viktigt för din SEO
Hur får jag min webbplats att ranka högre på Google?

Vad är SEM

SEM eller Search Engine Marketing (sökmotorsmarknadsföring på svenska) handlar om att marknadsföra sig med hjälp av sökmotorer (så som Google, Bing, Yahoo). Oavsett om man betalar för det eller arbetar med sin egen webbplats för att komma högt upp i det organiska sökresultatet.

SEM är den övergripande benämningen för allting som handlar om att marknadsföra sig i sökmotorer. Både SEO och SEA ligger alltså under SEM (SEM = SEA & SEO).

Hur SEM, SEA och SEO fördelas i Googles sökresultat.
Hur SEM, SEA och SEO fördelas i Googles sökresultat.

Många blandar ihop SEM och beskriver SEM som den betalda delen av sökmotorsmarknadsföring. Jag kanske kan ses som en bakåtsträvande purist, men att använda SEM fel gör det bara än mer förvirrande och svårt att hålla reda på alla dessa akronymer. Så säg efter mig nu; SEM är inte SEA, SEA är en del av SEM.

Så nästa gång du sitter på en föreläsning eller presentation om digital marknadsföring och föreläsaren säger att SEM bara är betald marknadsföring så räcker du upp handen och korrigerar föreläsarens okunniga misstag.