Snart har ännu ett år har passerat i Triggerfish historia. Nya utmaningar och möjligheter ligger framför oss, men för att kunna dra lärdomar och sätta nya mål är det viktigt att först utvärdera och blicka tillbaka på året som gått. Hur har våra dagar på byrån sett ut, vad har vi lyckats bra med, vad kan vi förbättra och vad har vi för mål för kommande år?

2016 har varit ett år när Triggerfish tagit ett kliv mot att arbeta med fler välkända varumärken och stora projekt. Efter en lite lugnare inledning av året kom vi tillbaka efter sommarsemestern med ny energi och hösten har varit otroligt hektiskt där kreativiteten flödat, wepprojekt skapats och kalendern har varit fullbokad med spännande möten. Vi har fått många värmande ord från nöjda kunder och rekommendationer vidare har gjort att vi löpande fått förfrågningar från nya kunder som vill ha hjälp med att ta sina digitala plattformar. Som webbyrå känns det såklart fantastiskt roligt och ett värdefullt kvitto på att vi lyckas med vårt mål att ligga i framkant med att ta fram snygga och smarta digitala lösningar i WordPress.

Vi på Triggerfish jobbar ständigt med att förfina vår process och utöka vårt erbjudande efter vad kunderna efterfrågar. Samtidigt som vi gärna utmanar oss och tar in nya kompetenser så vill vi hålla oss inom tjänsteområden där vi känner oss trygga och vet att vi kan leverera hög kvalitet. Men det finns alltid utrymme för förbättring och bl.a när vi flyttade kontoret till Como i Italien under en vecka i oktober fick vi tid för interna diskussioner och att smida framtidsplaner. Veckan genererade många bra tankar och idéer som vi kommer arbeta för att implementera i vår vardag på kort och lång sikt.

För att sprida vår kunskap vidare har vi under året hållit flera endagskurser och frukostseminarium tillsammans med våra samarbetspartners. Under dessa dagar har vi fördjupa oss i ämnen så som SEO, Google Analytics, att skriva för webben och trendspaningar. I december hölls även WordCamp i Stockholm som vi var med och arrangerade och där vår vd Jakob satt med i panelen för att diskutera och svara på frågor om WordPress. Det är kul att se det växande intresset för WordPress och att få vara med och öka kännedomen ännu mer tycker vi!

Vårt team växer stadigt och i år har vi haft äran att hälsa både Valter och Per välkommen som frontendutvecklare och Martin som webbdesigner. Ann-Sofi och Niklas har varit föräldralediga på varsitt håll med sina små pojkar och nu är vi åter fulltaliga på kontoret. Eftersom det går bra för oss och vi får fler förfrågningar än någonsin så är vi även på jakt efter fler nya stjärnor och planerar att utöka med en ny webbutvecklare och en projektledare under våren.

Slutförda projekt under året

Några Triggerfish uppdrag 2016

I början av året lanserade vi ett intranät för vår befintliga kund DICE. Det var ett omfattande projekt med komplex funktionalitet som i många lägen utmanade oss och släckte alla fördomar om begränsningar för vad som är möjligt att genomföra i WordPress. Det är superkul att låta alla DICEs medarbetare i norden få ta del av detta levande intranät.

Under sommaren inleddes ett nära samarbete med Spotify som pågått under hösten. Mer om detta i ett senare skede.

Teamet har under hösten också sett väldigt många bilar och lastbilar rulla förbi på skärmen när vi inlett samarbete med flertalet återförsäljare i och utanför Stockholm. Vi har nyligen lanserat DinBil och ALDBil men jobbar med några av Sveriges största återförsäljare av Volvo samt lastbilsmärket DAF för tillfället.

Vi har under året haft förmånen att få jobba med många fler roliga och inspirerande kunder så som bl.a Arcona, Autorekrytering, D. Carnegie, Finance Recruitment, Guideline Geo, Health Navigator, LifeAir, LimeTravel, Sigicom, Sonat, Stockholms stadsnät, SNS, Teach for Sweden, United Spaces, Vinovativa, och Vitvaruservice. Titta gärna på vår uppdragssida för att läsa mer om årets lyckade samarbeten.

Detta tar vi med oss från 2016

# 1 WordPress är fortfarande helt rätt

Nummer ett på 2015 års lista hamnar i topp även detta året. För några år sedan valde Triggerfish att fokusera helt på WordPress som plattform och detta beslut är vi tacksamma över varje dag. Fler och fler börjar förstå möjligheterna med WordPress – att det är så mycket mer än en bloggplattform – och tillsammans med vårt arbete inom drift, säkerhet, struktur, snabbhet, löpande uppdatering o.s.v. är vår strategi och vårt resultat något som vi är väldigt stolta över.

# 2 Vikten av ett nära samarbete med våra kunder

Majoriteten av de kunder som kommit med en förfrågan till oss det senaste året har en hög medvetenhet kring vikten av att använda webbplatsen som navet i sin digitala marknadsföring, vilket vi tycker är väldigt kul. De har ofta avsatt en större budget för projektet, har en mer komplex funktionalitet, omfattande krav, hög förväntan och önskar snabba leveranser. Framförallt söker de en nära och långvarig relation där vi arbetar proaktivt och finns tillgängliga för att diskutera och besvara frågor. Detta är kunder som vi utmanas av och vi brinner för att arbeta tillsammans med, men det ställer också högre krav på vår process och leverans. Därför har det blivit allt viktigare att se vidare på hur vår väl inarbetade process kan anpassas och finjusteras efter olika kunders behov och hur vi löpande avsätter resurser för att få ut bästa möjliga samarbete under hela året. Om du som kund har några tankar och förslag så lyssnar vi gärna.

# 3 Ständig utveckling

Utvecklingen går fort i den digitala världen och det gäller att hela tiden hänga med i trender och våga se utanför boxen för att utmana våra sinnen. Vi spänner ofta bågen för att ligga i framkant och ibland innebär det också att vi behöver kunna se in i framtiden för att motivera en viss typ av förändring eller ett vägval. Vi jobbar med många modiga kunder som vill sticka ut från mängden och då gäller det att både kreativitet och spaning är på topp.

Hur ser vi på 2017?

Vi kan redan nu se att vi kommer att ha en vår full av roliga projekt. I takt med att vi utökar teamet vill vi också få ännu mer tid till ett proaktivt och tätare samarbete med våra kunder. Vi trivs i idé- och inspirationsmöten där vi får chans att använda vår kunskap på ett kreativt sätt. När du har valt Triggerfish som webbyrå ska du känna dig prioriterad och ha en värmande hand som leder dig rätt i den digitala djungeln, långt innan du har gått vilse och till den miljö där du trivs allra bäst.

Våra olika frukostseminarium och föreläsningar har varit väldigt uppskattade och vi hoppas kunna anordna fler liknande tillfällen under 2017 för att delge vår kunskap och våra tankar. Vi vill gärna medverka på fler större inspirationsdagar och vara en given part att kontakta för uttalanden kring WordPress. Våra medarbetare fortsätter givetvis även att bidra till WordPress globala community.

Generellt känner vi att vi har en stabil grund att stå på och en inarbetad process som vi vet fungerar, men fortsätter att arbeta för att förfina alla olika punkter för ett ännu bättre resultat. Vi har en härlig glöd och ett värdefullt engagemang på vårt kontor och genom fönstret med Slussens vackra utsikt blickar vi framåt mot ett nytt spännande år. 2017 – nu kör vi!