År 2010 la 88% av alla amerikanska företag 25% av sin marknadsföringsbudget på content marketing. Många visste inte vad det innebar eller hur det användes och ämnet fick fort motståndare. Är content marketing ens bra? Det är frågan vi ska besvara och här är svaret. Nej, men bra content marketing är bra. Vilket leder oss till nästa fråga: Vad är bra content marketing?

För att börja förklara detta extremt nytänkande och innovativa marknadsföringsfenomen ska vi titta på den toppmoderna (under 1890-talet) tidskriften The Furrow från John Deere. En tidning som länge har underhållit och hjälpt den typiske bonden. Tidningen är fylld av framgångsrika bönder och deras livsval, rutiner utan att trycka John Deeres produkter i ansiktet på dig. Utan någon större djupdykning i deras innehåll (content) kan jag säga något det har lyckats med ur content marketing perspektivet

Första exemplaret trycktes 1895 och kommer fortfarande ut idag. Det är kontinuitet.

1) Kontinuitet:

Är bland det viktigaste när du bestämmer dig för att anamma content marketing. Content är ingen snabbfix för fler lönsamma kunder. Det är en löpande process som i slutändan inte ens behöver maximera hur många produkter kunden köper när de går in i en butik. Vad content gör är att skapa en starkare relation till kunden, försäkrar dess lojalitet och återkommande köp. Content ger kunden ämnen runt ditt varumärke att prata om med sina kompisar, och vad du hör från kompisar är alltid mer trovärdigt än vad du hör från företaget själv. Men för att jag ska börja prata om John Deeres skördetröskor i första hand måste de först ge mig

2) Innehåll:

Men inte i form av kund- eller teknikundersökningar, omformulerade säljknep eller tidspressade erbjudanden. Jag vill ha mervärde i form av innehåll som fyller mitt vardagliga liv utan att tömma mitt bankkonto. Gärna underhållande också och långt från den klassiska reklamen. Jätten inom bland annat tvål, Proctor & Gamble började på 20-30 talet sponsra radioprogram som målgruppen tyckte om. Programmen behövde inte nämna deras produkter, men samarbetet fungerade och myntade en fras som lever kvar än idag ”soap opera”.

För företag sitter på enorma samlingar av innehåll om sin målgrupp och deras bransch. Så istället att sälja på mig innehållet, delas den ut gratis i utbyte mot något mycket mer värdefullt än mina pengar. Min respekt. Men det här innehållet kommer inte rymmas på en printannons eller 30 sekunder i tv. Om innehållet ska vara så utförligt att vinna min respekt måste det inte bara vara välskrivet och genomtänkt. Det måste finnas en tillräckligt stor substans i det hela, vilket leder till att du måste

3) Äga mediet:

Du måste ha utrymmet för att kunna erbjuda ett värde i ditt innehåll men också berätta för mottagaren att det här är ett företag som pratar med dig. Du vill falla in på vad som kallas native-marketing, ett billigt trick att låtsas vara någon annan som höjer din produkt till skyarna.

En ”artikel” inbakad i aftonbladets.se flöde.
En ”artikel” inbakad i aftonbladets.se flöde.

Michelin är ett företag som tillverkar däck. De ville förmedla ett mervärde till sina kunder som är ute på vägarna i form av vägbeskrivning till serviceverkstäder, hotell och restauranger. Konceptet växte och tillslut var det inte verkstädernas läge som ledde till försäljningen av guideboken, utan det var restauranger av världsklass. Michelin stod inför ett val av att bryta ut guideboken, starta ett nytt företag som fokuserar på detta men i smyg driva uppmärksamhet åt Michelins däck. Eller fortsätta banan och förstora kundernas image av vad ett däckföretag sysslar med. Guideboken säljs än idag under samma namn och Michelin är inte längre bara ett däckföretag.

Alltså

Det finns tre viktiga komponenter. Följ dem, var lyhörd på vad dina mottagare efterfrågar och anpassa innehållet efter det så kommer du skapa bra content marketing.