Vårt arbete handlar ofta om att förstärka kundens identitet och samtidigt leverera design som är användarvänlig, tidsenlig, snygg och, viktigast av allt, stärker kundens affär.

Utvecklingen går fort i den digitala världen, det vet alla, och det gäller såklart för oss som jobbar med det att hålla koll men också att balansera roliga, nya innovationer och trender med funktion, kvalitet och hållbarhet. Här är några exempel på sådant det snackas om i vår värld just nu.

1. Magasinkänsla

Broken grid (”bruten layout”), där designen är asymmetrisk och okonventionell, är fortfarande en stark trend. Det kan till exempel handla om att låta objekt överlappa varandra, liknande utseendet på sidor i ett trendmagasin. Det är roligt att jobba med så kreativ design men man får tänka på att balansera upp med element som ger stadga, och också komma ihåg vikten av tomrum, så att helheten inte blir alltför rörig.

2. Fastklistrat

Vanligare och vanligare är att ha element som är fasklistrade i webbläsarkanten på något sätt och som följer med vid scroll. Eftersom webbplatser blir allt längre så kan det vara bra att besökaren alltid kommer åt viktiga delar på webbplatsen, till exempel navigation eller genväg till kontakt.

3. Unikt och lekfullt

Många kunder har börjat efterfråga unika ikoner och andra illustrationer som vi formger just för dem, istället för standardiserade figurer. Med dagens teknik har det blivit mycket lättare att leverera personligare design där kundens unika identitet verkligen kan komma fram.

Organiska former ser vi alltmer av, istället för strama boxar. Även mer färg kommer, likaså kreativ och annorlunda typografi. Över huvud taget är lite friare och mer lekfull design på väg vilket är roligt.

4. Skuggor

Flat design har varit rådande trend ett tag nu, efter att alla blev mätta på överdrivna skuggningar och 3D-effekter för några år sedan. Nu är skuggorna på väg tillbaka, men än så länge i ganska diskret utförande.

5. Mikrointeraktioner

Mikrointeraktioner, det vill säga att något händer vid ett klick, är något användare förväntar sig numera. Man vill helt enkelt ha en visuell bekräftelse på sitt klick, till exempel att en vara hamnat i varukorgen, innan man går vidare.

6. VR

VR har fått genomslag men är inte så vanligt på webbplatser för “vanliga” företag ännu. Det är i kampanjer eller på webbplatser där man vill ge besökaren känslan av att “vara där”, i en lokal exempelvis, som man ser det användas. Det ska bli spännande att se vart VR tar vägen.

Övrigt på gång i webbdesignvärlden

Animationer och rörliga effekter, till exempel hur saker kommer fram i webbläsaren, blir mer och mer populärt att utnyttja. Med hjälp av prototypprogram såsom Flinto, Framer och Principle så kan vi för kunders och utvecklares räkning visa hur olika idéer ser ut, på ett enkelt och beskrivande sätt.

Vi designers får se till att hänga med i den explosionsartade utvecklingen av mobilanvändandet. Att jobba responsivt har länge varit en självklarhet men nu är mobilen oftare och oftare användarnas förstaskärm, vilket vi måste ta hänsyn till.

Plattformar och samarbetsdokument som till exempel Zeplin och Invision underlättar kommunikation och delning av arbetsflöden mellan oss designers och utvecklarna. Det är väldigt skönt.

Sketch är det verktyg för webbdesign som vi gillar bäst och som vi jobbar i just nu. Det är smart och effektivt, det går snabbt att få ihop ett helt koncept där.

För inspiration besöker vi communities och webbplatser där andra designers publicerar sina jobb. Det är ett bra sätt att hålla sig uppdaterad med vad som trendar och hur andra har löst utmaningar man stöter på i vårt jobb. Exempel på sådana platser är Dribbble, Awwwards och Behance.

Som alltid i vårt jobb är det spännande att se vilka trender som kommer härnäst, vad användare efterfrågar och hur vi kan fortsätta leverera bästa designen.